Heel fijn dat je met jouw leerlingen naar FAUST komt kijken!
Onze ploeg staat alvast te popelen om jullie warm te ontvangen.
Om van deze voorstelling een fantastische theaterervaring te maken, geven we je graag enkele handvaten mee.
Dit eerste onderdeel richt zich naar jou als leerkracht en geeft wat meer kader.
In de volgende blokjes vind je verschillende filmpjes die een impressie geven van de voorstelling.
We kaderen het verhaal, zoomen dieper in op de verschillende personages en nemen jullie mee achter de schermen tijdens het maakproces.
We verdeelden het geheel in enkele thema’s, die je elk afzonderlijk kan aanklikken hier op de KOSMOS. Bij enkele thema’s bedachten we ook een extra vraag zodat, mocht er tijd zijn in de klas, jullie ook zelf aan de slag kunnen.
Heb je geen tijd om zelf aan de slag te gaan, geen nood!
De filmpjes op zich lijken ons zeker al een goede voorbereiding.
We helpen je graag mee op weg!
De Duitse auteur Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) schreef met FAUST een literaire klassieker. Hij vormde het 16de-eeuwse Faust verhaal om tot een tragedie die nog steeds ongekende invloed uitoefent. Van minnaar tot oorlogsheld, niets lijkt Faust onmogelijk en bovenal wil hij het allemaal tegelijk. Goethe gaat in dit verhaal grote thema’s als zelfdoding, kindersterfte, de dood, het goede en het kwade,… niet uit de weg.
Een belangrijke rol is ook weggelegd voor God en de Duivel, die het goede en het kwade symboliseren.
Een duivelse weddenschap
In de hemel sluit de duivel Mefistofeles een weddenschap af met God. Terwijl die laatste rotsvast gelooft in de goedheid van de mens, beweert Mefistofeles dat ratio en intelligentie de mensheid alleen ellende hebben gebracht. Als casus richten ze hun pijlen op Faust, een ontgoochelde geleerde die tevergeefs op zoek is naar waarheid en betekenis. Zolang hij leeft, mag Mefistofeles hem in de verleiding proberen te brengen. Mislukt dat, dan moet de duivel erkennen dat mensen het juiste doen, ondanks hun verborgen verlangens. (bron)
Theater geeft de ruimte om verschillende, vaak maatschappelijk relevante, thema’s te verbeelden.
Dat raakt misschien soms een gevoelige snaar of schuurt soms een beetje. Misschien worden er dingen gezegd of getoond waar jij/je leerlingen niet mee akkoord zijn, of niet iedereen zich in kan vinden, laat dit geen struikelblok zijn voor het geheel. Voor die gevoelens en reacties maken we graag ruimte, maar wel na de voorstelling. Uit respect voor de spelers en de rest van het publiek, aangezien die gevoeligheden voor iedereen persoonlijk en verschillend zijn.
Probeer als leerkracht in te schatten waar de gevoeligheden in de groep zitten en hier op voorhand even bij stil te staan, zonder het groter te maken dan nodig. Je bij je leerling(en) zetten in de zaal, waarvan je inschat dat deze thema’s gevoelig liggen, kan al een groot verschil maken.
Heb je op voorhand of achteraf nog vragen of bezorgdheden?
Aarzel dan zeker niet om ons aan te spreken of te contacteren!
lina@theaterarsenaal.be
evelien@demaan.be